Centi_30.jpg339

 

 

 

Június 15. Hétfő

Nem tudom eldönteni, hogy szívatnak-e most engem vagy nem. Fenn a kutügyön takarítanom kellett, az szívás, itt a laktanyában viszont meg már megint megajándékoznak egy 16 órás pihenővel? Van ebben logika? Remélem, nem valami hatalmi harcok áldozata vagyok, hogy a laktanya és a kutügy általam üzenget egymásnak. Ha te megszopatod, én kedvezményt adok neki. És fordítva. Mindenesetre megint csak délután megyek fel ugyancsak 1-re kampózni. (Őrszolgálat, kutya nélkül).

Fegyverrel, betárazva megyünk szolgálatba.
A lőszert a kutatóügyeleten kapjuk meg.
A küti veszi elő a páncélszekrényből.
Egy fatálca mélyedéseibe vannak beleállítva, mindenki kap egy tálcával és a fegyverszobában kell bekattogtatni a tárba. 60-at kapunk, ez egy kisebb csatához elég, az egyszeri határsértő ellen komoly túlzás. Három tár, egy a fegyverbe, kettő a tártáskába. Szolgálat után ki kell tárazni, vagyis a tárakból kiszedegetni a töltényeket és visszadugdosni a tálcába. Aztán a fegyvert magunktól eltartva, csővel felfelé beállítjuk a tárazó szekrénybe, és csőre húzzuk, majd elsütjük.
Ennek az a célja, hogyha valamilyen oknál fogva töltény került korábban a csőbe, akkor ez a módszer kiüríti. Ilyenkor ugyanis kidobja a szerkezet a benn maradt töltényt. Arra kell figyelni, hogy ne maradjon benne a tár, azt előbb mindenképp ki kell venni, különben belelő az ember a szekrény tetejébe. Éppen ezért a tárazó szekrény teteje több mázsa homokkal van feltöltve, hogy a véletlen elsülő fegyver ne lőjön át a felsőbb emeletekre.

Ma eltűnt egy töltényem. Csak percekre, de az alatt a küti leizzadt.
Meg persze én is.

Azonnal látszik a tálcán, mert foghíjas ilyenkor. Megijedtem, azonnal kapkodva keresni kezdtem, de csak azt történt, hogy a tárból valahogy kiesett a tártáskába. Lecsesztek, hogy figyeljek jobban, de szerintem viszont ilyen szar tárat nem volna szabad a kezünkbe adniuk.
Abból nem eshetne ki.


amdtár.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://surrano.blog.hu/api/trackback/id/tr775246652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oldm4n 2013.06.15. 09:01:14

Helyben vagyunk. :) Nálunk nem csináltak ügyet a lőszerből. Sokáig volt is otthon mindenféle AK meg SVD lőszerem. Olyan nyalánkságokkal, mint a páncéltörő-gyújtó, kimondottan harckocsik ellen kifejlesztve, (ez brutális, a toronycsapágy két köbméternyi zsírját kell begyújtani vele, ha sikerül, egy pillanat alatt lángba borul az egész harckocsi. Csúf halál.) vagy a gombásodó félköpenyes ólommagvas. Elmondom miért adnak hatvanat. (Nektek, a zöldhatáron hat tár (180 db!!!) van a katonánál) Azért, mert te EGY DB határsértőben gondolkodsz. Csakhogy, találhatsz egy konténerben, akár hatvan-hetven határsértőt is. Ezek nem minden esetben jókedvű, ferdeszemű, b*szni vágyó kínai kislányok, de nem ám. Kőkemény, állig felfegyverzett afrikai bűnözők, akik ellen gyorsan elfogy(hat) a hatvan lőszere. (Lásd - Marseilles és környéke.) Igazából addig elég, amíg megérkezik az erősítés. TALÁN. Nem véletlenül van magánál, na. Azért meg, hogy a szekrény tetején van a homokzsák, irgalmatlanul picsán kellett volna rúgni az ütit. A homokzsáknak a földön a helye ugyanis, a csövet a homok felé fordítva kell egy méter távolságból elcsettinteni a szerkezetet. Ez nem véletlenül van így. Ha alulról meglő egy homokzsákot, akkor azt gyakorlatilag felrobbantja, cca. egy köbméter homokkal töltve meg a helységet. Azt kitakarítani nem öt perc, még a katonáéknak sem.

(h)öreg 2013.06.15. 10:14:48

Ezért kellett pofával (lőszerrel) lefelé betenni a tárat a tártáskába!

zweitakt 2013.06.15. 15:30:21

Nálunk ürítőállvány volt, az őrszoba mellett, vasbetonból. Egy-két csipke volt rajta, mert egyszer-egyszer a tök álmos őr betette az állványba, ráhajtotta a reteszt, és nem vette ki a tárat, ráhúzott, csatt. Mi épp ezért a tárak tetejére nyomtunk egy-egy vaktöltényt. (nem vaklőszer, mert ez, ugye, nem lő...)
Ezek szerint ti 3 db 20-as tárat kaptatok. Mi 3 db 30ast. Van súlykülönbség. Pláne a vadabb határszakaszokon (Letenye és környéke), úgy hallottam, tele tártáska (180 skuló) járt...

Dvorszky határőr 2013.06.17. 12:55:12

@Oldm4n: A csütinek ebbe sok beleszólása nem volt, a tárazóhelységben volt egy tárazó szekrény, egy erre a célra rendszeresített installáció, bele kellett állítani a fegyvert csővel felfelé, ki venni a tárat és elcsattintani. A lőszer meg azért volt kardinális kérdés, mert a nép ellenségeinek a kezébe is kerültetett, azt meg mindenképp el kellett kerülni. Egy töltény elkallódik, egy elkallódott fegyverbe kerül, egy renitens kezébe és kész is a rendszerellenes zendülés. Az a szocializmusban nem lehetett megengedni.
:)

Dvorszky határőr 2013.06.17. 13:16:58

@zweitakt: Szerintem nagyjából azonos rendszerű állvány volt nálunk is. 180 töltény az durva, jókora súlya lehet.

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2013.08.21. 11:14:24

Egy harmincas töltött tár a wiki szerint 83 deka.

Zsolt Gregovszki 2013.09.29. 09:35:13

Oldm4n én BMP vezető voltam, volt szerencsém HK is vezetni, és ismerem is egy picit szerkezetileg is de 2000kg zsírral sehol nem találkoztam. (nem kötekedni szeretnék, csupán megállapítottam valamit)

Oldm4n 2013.09.29. 13:35:39

@Zsolt Gregovszki: Ezt nem tudom, mi csak fényképen láttunk HK-t. De így tanították.

Zsolt Gregovszki 2013.09.29. 14:12:51

@Oldm4n: Értem, és köszönöm a válaszod. Akkor mivel látom nem támadásnak vetted a dolgot :) egy pár apró részletet leírnék, sajnos a torony csapágyazásáról vajmi keveset tudok én is, viszont azt a 13 tonnás tornyot egy komoly teljesítményű hidromotor forgatja amihez komoly mennyiségű olaj is kell, talán esetleg erre gondolhattak az oktatók, de tuti, hogy az sincs 2 tonna mennyiségű, na de hogy annak az olajtartály hol lehet a helye azt egy HK-s barátomtól majd megkérdezem.

Oldm4n 2013.09.29. 16:45:34

@Zsolt Gregovszki: A két tonna nem pontos adat. Merthogy nem emlékszem rá, huszonéve volt. Helyettesítendő a "sok"-kal. Nem vagyok gépészmérnök, de nekem logikusnak tűnik, hogy egy böszme tornyot ha forgatnak, ott csapágyazni kell. A hajódarukat is csapágyazzák. (régebben kikötőben dolgoztam, láttam néhányat egészen közelről. Tocsognak a gépzsírban.) Egy csapágyat meg muszáj kenni, erre a célra a zsír a legalkalmasabb. Az meg egészen jól ég.
A röhej egyébként, hogy láttam Tapolcán nemrégiben, egy-két éve szétszedve egy T34-et. Persze, hogy nem néztem meg a torony csapágyazását! :D

Zsolt Gregovszki 2013.09.29. 18:28:42

@Oldm4n:
A zsír az zsír
égni ég
te jó ég
minő vég!
:)
süti beállítások módosítása