Centi_30.jpg243

 

 

 

 

Szeptember 19. Szombat

Megint Rövid Ugrás, az éjszakai szolgálat után délutánra visszatettek Ferihegy 1-re. Mike volt megint a Küti, izgatottan osztott be bennünket, én a kettes betonra kerültem, vagyis a Kutügyhöz legközelebbi szolgálati helyre.

Azt láttam egész délután, hogy valami készül, akkora jövés-menés volt. Mindenkin mintha a jobbik ruhája lett volna, a mindig vidám szerelők egyike is, aki egy SU gép hajtóművéből bújt elő, komoly ábrázattal biccentett felém, arcán szétkenődött olajfolt, apacs törzsfő ünnepélyes harci dísze.
Őt kérdeztem meg, mi ez a felhajtás, mitől bolydult fel a reptér?
Ó, nagy nap a mai, mondja, érkezik a CONCORDE!!!!
Iszonyú szerencséje van, folytatja, hogy őt osztották be mára, mert régóta szerelmes bele, sose hitte volna, hogy lát majd ilyet élőben, ráadásul ő fogja majd a leszállás utáni ellenőrzést elvégezni. Attól fél, neveti végre el magát, hogyha hozzáér el fog élvezni.

concorde.jpg

Majdnem megvakultam, mert innentől kezdve a tekintetem a napba fúrtam, ahonnan a gép érkezése volt várható. Hunyorogtam, könnyeztem, izgatottan vártam, hogy felbukkanjon. Senki nem látta még élőben, de benn a laktanyában sokszor szóba kerül. Négy géptípus kapott kitüntetett figyelmet, mindenki azért remegett, hogy a másfél éve alatt legalább az egyiket láthassa élőben.
Az egyik és tán legnagyobb pontértékkel bíró gép a Concorde. Az a gép amelyik hangsebességnél gyorsabban repül és aminek olyan a formája, amilyen papírrepülőket hajtogattunk gyerekkorunkban.
A másik, amit ha lát esetleg az ember, olyan, mintha előléptették volna, mintha a bölcsek kövét kapta volna meg, az a Jumbo. Azt én már láttam, én már ismerem a titkot. Tudom milyen a púpja.
Aztán ugyanígy érdekes az Airbus, meg a legnagyobb, legfurább szovjet gép, az IL-76-os.

Ezek közül Concorde még soha nem járt Magyarországon, ma lesz először. A francia légitársaság jött vele hozzánk. Azt éreztem már egy ideje, hogy kiég a szemem, mikor megláttam egy reflektor erős szúrófényét a távolban. Lassan, mint valami lidérc öltött testet, közeledett, és növekedett.
Még a nap is a háttérbe szorult, és átengedte a csillogást a fejedelmi gépmadárnak, ami kecses könnyedséggel készült a leszállásra, a farkát kicsit maga alá húzva, szárnyait szétterpesztve, kerékgumiban végződő lábait előre nyújtva, fejét, csőrét leszegve.
Gyönyörű!

Ahogy egy sas, aki az elhullott állatra ereszkedik, magabiztosan, kecsesen, lassan, tudva azt, hogy már a megjelenése minden vetélytársat elriaszt tette le a kerekeit, billegés nélkül puhán terhelt az első futóműre, még egy kicsit gurult előre nagy sebességgel, aztán hirtelen lelassult, mintha csak az lett volna a mozdulataiban, hogy eleget parádéztam, megnéztetek, de elég.

Tűhegyes orrát a földi irányítóra szegezte, lomhán gurult felé, és mikor már majdnem felszúrta az orrára a bizonytalanná váló férfit, megtorpant, megállt, mintha valamiben megakadt volna.

concorde_1.jpg
Sajnos ez már messzebb történt tőlem, a beton másik felére tették el, közelebb menni meg nem mertem, mert Mike is megjelent a Kutügy UAZ-zal bámészkodni. De amint a váltásom megérkezett, minden szabályt felrúgva gyalogoltam át, megnézni közelebbről.
Sokkal kisebb, mint aminek gondoltam, sokkal keskenyebb, sokkal törékenyebb. Amit korábban jól láttam, hogy az orra olyan hegyes, tényleg át tudná szúrni a mellkasom. Nem tudom mi a hangsebesség, mert a Zsigulimmal is csak 125 kilométer per órás sebességgel mentem eddig, amikor egyszer tövig nyomtam a gázt, ezeken a gépeken meg nemigen látszik, hogy felszálláskor 250 körüli sebességgel haladnak, tehát nem tudom, mi az, amit ez a Concorde átlép, de hogy ehhez ilyen forma kell, tekintélyt parancsol a tény.
Mint egy Forma 1-es autó az Újpalotai lakótelep parkolójában, úgy mutatott a többi gép mellett.
Jézus testeként tettem volna a számba a kihűlt croissant vagy mi az a kis levegővel felfújt ízetlen süti, amiről sose tudom, hogy édesnek vagy sósnak akarták eredetileg és amit orrhangon kommentálva adogatnak az Air France-ról mindig, de későn érkeztem, bezárták már, nem tudtam ciházni.

A bejegyzés trackback címe:

https://surrano.blog.hu/api/trackback/id/tr165415267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.19. 09:55:49

Csak jelezném: a második képen szerintem egy szovjet "Concorde" látható (alias Tu144) ;)

Rollende Landstrasse 2013.09.19. 09:58:05

A második kép nem Concorde, hanem Tu–144.

Rollende Landstrasse 2013.09.19. 10:00:38

No, egyszerre fedezték fel a hibát a törzsolvasók. De gyorsan cseréld le a képet, mielőtt megérkeznek a trollok is! :-)

(Lesz értelmesebb hozzászólásom is a Porhintéshez, de most rohannom kell vízórát csináltatni)

Dvorszky határőr 2013.09.19. 10:17:29

@álfirkász: tökéletesen igaz, javítom, köszönöm. :)

Dvorszky határőr 2013.09.19. 10:21:05

@Rollende Landstrasse: igen, figyelmetlen voltam, ha jobban megnézem, nekem is fel kellett volna tűnjön. :)
de köszönöm. :)

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.19. 12:13:16

Azért van pár olyan élményed, ami miatt irigyellek. Ha meggondolom, velem kicsit kevesebbszer próbáltak kicseszni a többiek, de az, hogy kutyázhattál, repülőgépek közt lehettél, pláne, hogy láttál egy igazi Concorde-ot...

Dvorszky határőr 2013.09.19. 13:03:47

@álfirkász: Hát igen ferihegy nagyon nagy mázli volt, olyan elképesztően új dolgokat láttam, amiről az addigi életemben nem is gondoltam, vagy sejtettem volna, ami az akkora lakótelepi szocialista valóságtól meredeken távol állt. Összességében klassz időszak volt. :)

johnibyg 2013.09.19. 16:36:22

Eddig csak brit Concorde-ról tudtam, hogy jön Ferihegyre, de azok többször is itt voltak. A Concorde-ra most is kimenne mindenki (sajna nem lehet :-( ).
2 link ehhez:
www.airportal.hu/ap/viewtopic.php?f=7&t=3490
www.airportal.hu/ap/viewtopic.php?f=53&t=1637&start=16

A mostani lista szerintem ilyen lenne:
1: Concorde és A380; 2: An-225 és Il-76; 3: C-130 és An-124; 4. Jumbó

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.20. 11:14:52

@johnibyg: Jumbo már nem akkora szám, hetente, de van, hogy naponta jön egy-kettő. Bár ettől még mindig megbámulom, ha elrepül felettem. (igaz, én egy A310-est is képes vagyok nézni, ha elég alacsonyan vagy elég hangosan jön :D)
Belegondolva: félelmetes a méretkülönbség és a látszólagos sebességkülönbség egy Jumbo meg egy átlagos B737/A310/A320 között.
Azonos magasságon vagy picit magasabban jön, mint a többiek, mégis háromszor akkorának látszik és fele olyan sebességűnek.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.20. 11:16:00

@johnibyg: ja és az Antonovok szvsz izgalmasabbak, mint az A380 ;)

alien 2013.09.22. 22:58:37

A szerelő hogyan ellenőrizte a konkordot? Itt nemcsak tankolnak?

Dvorszky határőr 2013.09.25. 18:29:48

@johnibyg: Hát lehet, hogy itt majd pontosítanom kell mert a nemzetiségére nem emlékszem pontosan a gépnek csak arról következtettem, hogy nagyon akartam croissant, de nem kaptam, persze lehet, hogy azért mert brit volt. :)

megnztem a négyes ajánlásod, tényleg jó gyűjtés, lenyűgözőek. :)

Dvorszky határőr 2013.09.25. 18:32:31

@álfirkász: tényleg elképesztő a különbség, ha egy sima b737 mellett áll a 747, döbbenetesen nagy gép azért ez.

Dvorszky határőr 2013.09.25. 18:36:01

@alien: Ehhez nem értek, de minden gépet átnéztek, gondolom a teljesen nyilvánvaló, szemmel ellenőrizhető dolgokat, külsérelmi nyomokat, láthatóan meglazult, hiányzó alkatrészeket a futóművön. De gondolom, ha szerelni kellett volna, biztos jön egy csapat ide a kiindulási országból.

Zsolt Gregovszki 2013.09.30. 22:46:52

Nekem volt szerencsém megnézni 1 Concordot belülről is , háááát egy kalap fos, iszonyatosan szűk benne a hely, a TU144-es sokkal kényelmesebbnek tűnt.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.10.01. 08:52:59

@cso zsi: nem egész tíz méterrel rövidebb, mint egy Jumbo. Azért az nem olyan pici.
Hogy belülről szűkös, azt nem csodálom. :)

cso zsi 2013.10.01. 19:07:42

@álfirkász: Lehet, nem tudom. A Tu-134, és a 747-400 megvolt, az a másik kettő sajnos kimaradt. (JJ747 egyébként került oda a múzeumba nemrégiben, csak a guglin nem láttam)